ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
نسیم ادبی: قرار نیست اجرای آنلاین جایگزین اجرای صحنهای شود
وقتی همه چیز زندگی ما به صفحات مجازی منتقل شده، چرا از این فضا برای اجرای تئاتر استفاده نکنیم. من بشدت با اجرای آنلاین موافقم و این فضای تازه ربطی هم به کرونا ندارد بلکه راهکاری جدید برای اجراست که اصولاً نمیتوان آن را تئاتر نامید، بلکه کاری است که در صفحات مجازی انجام میشود مانند سریالهایی که در اینستاگرام ساخته میشوند که مختصات خود را دارند و اگر برنامهریزی درستی میداشتیم، میشد از این فضا بهره خوبی گرفت و فعالان تئاتر میتوانستند به جای بیکاری و خانهنشینی، فضای تازهای برای کار داشته باشند. بسیاری نسبت به اجرای آنلاین گارد دارند چون فکر میکنند قرار است جایگزین اجرای صحنهای شود، در حالی که این طور نیست بلکه یک گونه نمایشی است که در کنار اجرای صحنهای میتواند به حیات خود ادامه بدهد.
بخشی از صحبتهای این بازیگر با ایسنا
بخشی از صحبتهای این بازیگر با ایسنا
دعای روز چهاردهم
ماه مبارک رمضان
اللَّهُمَّ لا تُؤَاخِذْنِی فِیهِ بِالْعَثَرَاتِ وَ أَقِلْنِی فِیهِ مِنَ الْخَطَایا وَ الْهَفَوَاتِ وَ لا تَجْعَلْنِی فِیهِ غَرَضاً لِلْبَلایا وَ الْآفَاتِ بِعِزَّتِک یا عِزَّ الْمُسْلِمِینَ
خدایا مرا در این ماه بر لغزشها سرزنش مکن و از خطاها و افتادن در گناهان دور بدار و هدف بلاها و آفات قرار مده، به عزّتت ای عزّت مسلمانان.
خدایا مرا در این ماه بر لغزشها سرزنش مکن و از خطاها و افتادن در گناهان دور بدار و هدف بلاها و آفات قرار مده، به عزّتت ای عزّت مسلمانان.
روز چهاردهم ماه رمضان
ای یاور آنهایی که یاوری ندارند!
عبدالرحیم سعیدی راد
شاعر و پژوهشگر
تو بیاندازه بزرگ هستی و من بیاندازه کوچک.
تو با آن همه بزرگی و سروری، هوای مرا داری و فراموشم نمیکنی و من با این همه ناچیزی، بجز در وقت گرفتاری، تو را از یاد میبرم.
اما چه باید کرد، من انسانم، همانگونه که تو مرا آفریدی؛ با همه اشتباه های بیحد و حصر، با همه گناهان بزرگ و کوچک. من جزو فرشتگان و ملائک نیستم که گناه نکنم. گاهی فریب می خورم و کاری را که نباید؛ انجام میدهم. ولی همیشه به آغوش محبت و توبهپذیر تو بر میگردم.
در ایستگاه چهاردهم میهمانی رمضان، ملتمسانه درخواست میکنم که دستم را رها نکنی! همین.
شاعر و پژوهشگر
تو بیاندازه بزرگ هستی و من بیاندازه کوچک.
تو با آن همه بزرگی و سروری، هوای مرا داری و فراموشم نمیکنی و من با این همه ناچیزی، بجز در وقت گرفتاری، تو را از یاد میبرم.
اما چه باید کرد، من انسانم، همانگونه که تو مرا آفریدی؛ با همه اشتباه های بیحد و حصر، با همه گناهان بزرگ و کوچک. من جزو فرشتگان و ملائک نیستم که گناه نکنم. گاهی فریب می خورم و کاری را که نباید؛ انجام میدهم. ولی همیشه به آغوش محبت و توبهپذیر تو بر میگردم.
در ایستگاه چهاردهم میهمانی رمضان، ملتمسانه درخواست میکنم که دستم را رها نکنی! همین.
تاریخ مختصر منابع اولیه حدیثی
حمید سلیم گندمی
پژوهشگر و عضو هیأت علمی کتابخانه ملی
خورشید درخشان اسلامی در افق شرق پدیدار گشت و همه عالَم را از پرتو انوارش، روشن ساخت و در سایه اشعههای نورانی اش گسترش پیدا کرد، در زمانی که عالَم در جهل و توحش و بربریت غوطه ور بود، همان دنیایی که ظلم و ستم بر اهل آن چیره شده بود و در بین افراد عالَم دشمنی رایج و شایع شده بود، همان جهانی که از عدالت اجتماعی فاصله زیاد گرفته بود و برای افراد جامعه انسانی هیچ نصیب و بهرهای از انسانیت و مدنیت، در آن عالَم متصور نبود و در چنین دوران حساسی، پیامبر اسلام(ص) ظهور کرد و دلهای مردم را به قرآن کریمش و سخنان گوهربارش و از طریق احادیثی که در گفتوگوها و مجالس دینی بر مردم القا میکرد، زنده گردانید.
این سخن گزافه و مبالغه نیست، اگرصریح و آشکارا بگویم: درهای دین اسلام بر پوینده راهش گشوده است و دین اسلام میدانی فراخ گسترانیده تا پیشرفت و تمدنی جدید برای نسلهای نو به ارمغان آورد. دین دایره بستهای نیست و بسیار گسترده است، اما نه به آن معنا و مفهومی که برخی از جوانان ما که در وابستگی به تمدن جدید افراط دارند، برداشت میکنند بلکه در محدوده متابعت با کتاب و سنت و فقه شیعه، چرا که تعالیم عالیه اسلام برای زمانهای طولانی وضع شده و جاودانه خواهند ماند و همه عصرها و دورهها از پرتوی انوار آن بهره مند میشوند.
اسلام یگانه دین در بین همه ادیان است که در تعالیم ارزشمندش، عقبهها و مسیرهای بسیاری یافت میشود که بهعنوان مانع در برابر فسق و فجور قلمداد میشود که مردم به آن فسق و فجورتمایل نشان می دهند. و همین افتخار برای اسلام کفایت میکند. اسلام، انسان را تقدیس کرده و بسیار گرامی داشته است.
با بررسی قوانین و مقررات کاملی که پیامبر اسلام(ص) برای سعادت و خوشبختی انسان در دو جهان آورده است، روشن میشود که این قوانین منحصر به قرآن کریم نمیشود و همه آنها در سنت نبوی نیز موجود نیست، بلکه کلیاتی از آن مسائل در قرآن ذکر شده و جزئیات آنها در اخبار و احادیث روایت شده به سند معتبر و عالی از پیامبر(ص) و ائمه علیهم السلام آمده است. و به همین دلیل است که پیامبر در حدیث متواتر بین فریقین شیعه و سنی معروف به حدیث ثقلین، امت را به قرآن و عترت ارجاع میدهد. پس قرآن و حدیث شانه به شانه و کنار در کنار یکدیگرند و هیچ کدام از دیگری بینیاز نیست، بلکه در برخی موارد تفسیر یکی از آن دو، بدون وجود دیگری ممکن نیست.
بدین روی راویان حدیث همت کردند و بخصوص با توجه به این سخن پیامبر که به حفظ 40 حدیث تأکید کرده بود، برای گردآوری و حفظ حدیث نبوی بیشتر تشویق و تحریص میشدند؛ به نحوی که در زمان امام جعفر صادق(ع) شمار مجموعههای حدیثی به حدود 400 کتاب میرسید، که این 400 تصنیف حدیثی در اصطلاح محدثان و رجالیون به «اصول اربعمائه» نامیده میشدند.
از امتیازاتی که برای این اصول و مؤلفان آنها برشمرده میشود، این است که اصحاب حدیث برای آنها اعتبار و جایگاه خاصی قائل بودند و از طریق قرائت و روایت ، حفظ و تصحیح، توجه بسیار به آنها و فضیلت دادن این مصنفات بر سایر تصنیفها، اهتمام زیادی به آنها نشان میدادند. بیشتر این اصول، از طریق گزارش مجالس و در پاسخ به مسائل مختلف (جوابات المسائل) و در ابواب مختلف و متفرق فقه و اصول جمعآوری شده بودند، مرتب و منقح و مهذب نبودند و به همین دلیل فقها و محدثین از زمانهای قدیم تا کنون با هدف تسهیل در بهرهبرداری و سهولت استفاده از کتب حدیثی، به جمع و ترتیب و تهذیب احادیث به روش فنی گرایش پیدا کردند. همین کتابهای اصل، مبنای عمده کتابهای حدیثی شیعه شدند که تفصیل مطلب در کتابهای مربوط به تاریخ حدیث آمده است.
پژوهشگر و عضو هیأت علمی کتابخانه ملی
خورشید درخشان اسلامی در افق شرق پدیدار گشت و همه عالَم را از پرتو انوارش، روشن ساخت و در سایه اشعههای نورانی اش گسترش پیدا کرد، در زمانی که عالَم در جهل و توحش و بربریت غوطه ور بود، همان دنیایی که ظلم و ستم بر اهل آن چیره شده بود و در بین افراد عالَم دشمنی رایج و شایع شده بود، همان جهانی که از عدالت اجتماعی فاصله زیاد گرفته بود و برای افراد جامعه انسانی هیچ نصیب و بهرهای از انسانیت و مدنیت، در آن عالَم متصور نبود و در چنین دوران حساسی، پیامبر اسلام(ص) ظهور کرد و دلهای مردم را به قرآن کریمش و سخنان گوهربارش و از طریق احادیثی که در گفتوگوها و مجالس دینی بر مردم القا میکرد، زنده گردانید.
این سخن گزافه و مبالغه نیست، اگرصریح و آشکارا بگویم: درهای دین اسلام بر پوینده راهش گشوده است و دین اسلام میدانی فراخ گسترانیده تا پیشرفت و تمدنی جدید برای نسلهای نو به ارمغان آورد. دین دایره بستهای نیست و بسیار گسترده است، اما نه به آن معنا و مفهومی که برخی از جوانان ما که در وابستگی به تمدن جدید افراط دارند، برداشت میکنند بلکه در محدوده متابعت با کتاب و سنت و فقه شیعه، چرا که تعالیم عالیه اسلام برای زمانهای طولانی وضع شده و جاودانه خواهند ماند و همه عصرها و دورهها از پرتوی انوار آن بهره مند میشوند.
اسلام یگانه دین در بین همه ادیان است که در تعالیم ارزشمندش، عقبهها و مسیرهای بسیاری یافت میشود که بهعنوان مانع در برابر فسق و فجور قلمداد میشود که مردم به آن فسق و فجورتمایل نشان می دهند. و همین افتخار برای اسلام کفایت میکند. اسلام، انسان را تقدیس کرده و بسیار گرامی داشته است.
با بررسی قوانین و مقررات کاملی که پیامبر اسلام(ص) برای سعادت و خوشبختی انسان در دو جهان آورده است، روشن میشود که این قوانین منحصر به قرآن کریم نمیشود و همه آنها در سنت نبوی نیز موجود نیست، بلکه کلیاتی از آن مسائل در قرآن ذکر شده و جزئیات آنها در اخبار و احادیث روایت شده به سند معتبر و عالی از پیامبر(ص) و ائمه علیهم السلام آمده است. و به همین دلیل است که پیامبر در حدیث متواتر بین فریقین شیعه و سنی معروف به حدیث ثقلین، امت را به قرآن و عترت ارجاع میدهد. پس قرآن و حدیث شانه به شانه و کنار در کنار یکدیگرند و هیچ کدام از دیگری بینیاز نیست، بلکه در برخی موارد تفسیر یکی از آن دو، بدون وجود دیگری ممکن نیست.
بدین روی راویان حدیث همت کردند و بخصوص با توجه به این سخن پیامبر که به حفظ 40 حدیث تأکید کرده بود، برای گردآوری و حفظ حدیث نبوی بیشتر تشویق و تحریص میشدند؛ به نحوی که در زمان امام جعفر صادق(ع) شمار مجموعههای حدیثی به حدود 400 کتاب میرسید، که این 400 تصنیف حدیثی در اصطلاح محدثان و رجالیون به «اصول اربعمائه» نامیده میشدند.
از امتیازاتی که برای این اصول و مؤلفان آنها برشمرده میشود، این است که اصحاب حدیث برای آنها اعتبار و جایگاه خاصی قائل بودند و از طریق قرائت و روایت ، حفظ و تصحیح، توجه بسیار به آنها و فضیلت دادن این مصنفات بر سایر تصنیفها، اهتمام زیادی به آنها نشان میدادند. بیشتر این اصول، از طریق گزارش مجالس و در پاسخ به مسائل مختلف (جوابات المسائل) و در ابواب مختلف و متفرق فقه و اصول جمعآوری شده بودند، مرتب و منقح و مهذب نبودند و به همین دلیل فقها و محدثین از زمانهای قدیم تا کنون با هدف تسهیل در بهرهبرداری و سهولت استفاده از کتب حدیثی، به جمع و ترتیب و تهذیب احادیث به روش فنی گرایش پیدا کردند. همین کتابهای اصل، مبنای عمده کتابهای حدیثی شیعه شدند که تفصیل مطلب در کتابهای مربوط به تاریخ حدیث آمده است.
اعتماد میان مردم و رسانه چگونه ایجاد میشود؟
آگاهی مهمتر از نان شب
حسین باهر
جامعه شناس و رفتارشناس
اعتماد جامعه ما به رسانه در طول سالیان و به علل مختلف آسیب دیده است، چون رسانهها به طور کلی مقداری کژتابی کردهاند و اکنون بازگرداندن آن اعتماد زمان زیادی میبرد؛ برای ایجاد اعتماد میان مردم و رسانه هم باید وقت بگذاریم و هم رسانهها تصمیم بگیرند رفتاری را که به اعتماد مردم آسیب زده است دیگر تکرار نکنند. بخش زیادی از این بیاعتمادی به این بازمیگردد که مردم ما در برهههایی حساس اطلاعات دقیق و درستی از سوی رسانهها دریافت نکردهاند. رسانه از سویی باید خبر صحیح و درست را در اختیار مردم بگذارد و از سوی دیگر علل اتفاقات مختلف را بررسی کند؛ اینکه علت ایجاد هر اتفاقی چه بوده و چطور میشود با آن مقابله کرد. ارائه اطلاعات درست درباره مسائل مختلف در شرایط حساسی مانند آنچه که امروز کشور ما با آن به واسطه بیماری کرونا درگیر است، تنها راهی است که میتواند باعث شود جامعه به رسانهها اعتماد کند. رسانهها باید توجه داشته باشند که این اعتماد براحتی بهدست نمیآید و برای کسب آن لازم است اگر نمیتوانند درباره موضوعی اطلاعات صحیح به مخاطبان ارائه کنند هیچ اطلاعاتی منتشر نکنند. انتشار اطلاعات درست و مناسب راه حل بازگرداندن اعتماد مردم به رسانه هاست، رسانههایی که فقط شامل روزنامهها نیست ،چون روزنامه خوانها قشر محدودی هستند و ما رسانه را معمولاً رادیو و تلویزیون میدانیم و نقش تلویزیون بسیار پررنگ و حساس است. به همین دلیل هم اهالی این رسانه باید بسیار عمیقتر به نحوه برنامهسازی و ارائه اطلاعات به مردم توجه داشته باشند و از سویی جوانب اخلاقی را رعایت کنند. رسانه باید در ارائه اطلاعات و انجام وظیفه و رسالت خود رفتاری داشته باشد که جامعه از آن درس عبرت بگیرد نه اینکه کژتابی را بیاموزد و باعث شود مردم به بیتفاوتی روی بیاورند. واقعیت این است که در بسیاری مواقع و در مواجهه با بسیاری از مسائل، جامعه ما آگاه نیست و رسانههایمان باید تا حدی که میشود گفت به مردم آگاهی دهند، حتی میتوانم بگویم مردم ما کم آگاهی یا بدآگاهی دارند و این در حالی است که اهمیت آگاهی از نان شب و خواب قیلوله هم بیشتر است.
جامعه شناس و رفتارشناس
اعتماد جامعه ما به رسانه در طول سالیان و به علل مختلف آسیب دیده است، چون رسانهها به طور کلی مقداری کژتابی کردهاند و اکنون بازگرداندن آن اعتماد زمان زیادی میبرد؛ برای ایجاد اعتماد میان مردم و رسانه هم باید وقت بگذاریم و هم رسانهها تصمیم بگیرند رفتاری را که به اعتماد مردم آسیب زده است دیگر تکرار نکنند. بخش زیادی از این بیاعتمادی به این بازمیگردد که مردم ما در برهههایی حساس اطلاعات دقیق و درستی از سوی رسانهها دریافت نکردهاند. رسانه از سویی باید خبر صحیح و درست را در اختیار مردم بگذارد و از سوی دیگر علل اتفاقات مختلف را بررسی کند؛ اینکه علت ایجاد هر اتفاقی چه بوده و چطور میشود با آن مقابله کرد. ارائه اطلاعات درست درباره مسائل مختلف در شرایط حساسی مانند آنچه که امروز کشور ما با آن به واسطه بیماری کرونا درگیر است، تنها راهی است که میتواند باعث شود جامعه به رسانهها اعتماد کند. رسانهها باید توجه داشته باشند که این اعتماد براحتی بهدست نمیآید و برای کسب آن لازم است اگر نمیتوانند درباره موضوعی اطلاعات صحیح به مخاطبان ارائه کنند هیچ اطلاعاتی منتشر نکنند. انتشار اطلاعات درست و مناسب راه حل بازگرداندن اعتماد مردم به رسانه هاست، رسانههایی که فقط شامل روزنامهها نیست ،چون روزنامه خوانها قشر محدودی هستند و ما رسانه را معمولاً رادیو و تلویزیون میدانیم و نقش تلویزیون بسیار پررنگ و حساس است. به همین دلیل هم اهالی این رسانه باید بسیار عمیقتر به نحوه برنامهسازی و ارائه اطلاعات به مردم توجه داشته باشند و از سویی جوانب اخلاقی را رعایت کنند. رسانه باید در ارائه اطلاعات و انجام وظیفه و رسالت خود رفتاری داشته باشد که جامعه از آن درس عبرت بگیرد نه اینکه کژتابی را بیاموزد و باعث شود مردم به بیتفاوتی روی بیاورند. واقعیت این است که در بسیاری مواقع و در مواجهه با بسیاری از مسائل، جامعه ما آگاه نیست و رسانههایمان باید تا حدی که میشود گفت به مردم آگاهی دهند، حتی میتوانم بگویم مردم ما کم آگاهی یا بدآگاهی دارند و این در حالی است که اهمیت آگاهی از نان شب و خواب قیلوله هم بیشتر است.
این بازیگران دوست داشتنی
محدثه واعظیپور
روزنامه نگار
یک سال گذشته در تعطیلی سینماها و نبود سریالهای جذاب در تلویزیون، بازار شبکه نمایش خانگی داغ بود و چند سریال قابل توجه توزیع شد. بازیها در این سریالها، از امتیازهای مهم هستند، شاید به این دلیل که در فضای باز این تولیدات، نقشها جذابتر و پیچیدهترند و بازیگر جای کار بیشتری دارد تا قدرت بازیگریاش را عیان کند. در تلویزیون، فیلمنامهها ضعیف و تکراری هستند، بازیگران بزرگ و باسابقه در این نقشهای کوچک و کلیشهای جایی برای خودنمایی ندارند، نقشهای خاص و قصههای متفاوت در شبکه نمایش خانگی روایت میشوند و تیمهای جذاب بازیگری معمولاً آنجا شکل میگیرند. پس طبیعی است که بازیها در این سریالها بیشتر و بهتر دیده شوند. صابر ابر در «قورباغه» (هومن سیدی) یکی از بهترین بازیهایش را ثبت کرده، او بازیگر گزیدهکار با کارنامهای قابل توجه است، رامین در «قورباغه» بخشی از پرسونای ابر را دارد، اما سیدی از آن سیمای معصوم و چشمان غمگین در قالب یک هیولا استفاده میکند. بزهکاری خونسرد که با بیرحمی برای رسیدن به هدفش، بقیه را قربانی میکند. ستاره «قورباغه» صابر ابر است که زیر سایه نوید محمدزاده نمیماند و بیشتر از او، جلوهگری میکند. قصهای با مختصات «قورباغه» که موقعیتهای منحصر به فرد و شخصیتهایی ناآشنا دارد، بستری برای دیده شدن بازیگران فراهم میکند. بازیگران نقشهای فرعی و بازیگران کودک در این سریال فراتر از انتظار هستند. سحر دولتشاهی در نقش فرانک، خیرهکننده است. بویژه که همزمان با پخش «قورباغه»، «میخواهم زنده بمانم» (شهرام شاهحسینی) از راه میرسد و تفاوت دو شخصیت و دو جنس بازی را از او میبینیم. فرانک برونگرا و وراج و هما که مستقل و آرام است. بده بستانهای دولتشاهی و ابر در سکانسهای مشترک شان، به عاملی برای جذابتر شدن سریال تبدیل میشود. در «میخواهم زنده بمانم» تعداد بازیهای خوب پرشمار و انتخاب درست بازیگران از امتیازهای این سریال است. درخشش حامد بهداد در نقش امیر شایگان از همان سکانس ورود شخصیت به قصه آغاز میشود. بهداد، با یک بازی درونگرا و بدون تصنع، این شخصیت پیچیده و عجیب را قابل باور بازی کرده و به او بعد داده است. آزاده صمدی در نقشی خاص، اقتدار یک زن عاشق، یک زن ایرانی که بخشی از هویت خود را از سنت میگیرد، بازی کرده است. صمدی که در این سالها، نقشهای برون گرا با بازیهای غلو شده بسیار بازی کرده، (از جمله نقشش در نهنگ آبی) اینجا، متانت و اصالت را به نمایش گذاشته است. علی شادمان، بازیگر با استعدادی است که در «میخواهم زنده بمانم» به یاد میماند، آن هم میان آن همه بازیگر باتجربه و بازیهای کم نقص. زوج کاوه و شیوا (آناهیتا درگاهی) جذاب و تبلور رابطهای خاص و کمتر دیده شدهاند. بابک کریمی در این سریال، پس از همه نقشآفرینیهای خوبش، در قله ایستاده است. کریمی، به اندازه بازی میکند و چنان تسلطی روی نقش دارد که فراز و فرودهای همایون با بازی او هماندازه شده است. او بازیگری است که برای دیده شدن، نیاز به نقش پرتحرک یا دیالوگهای خاص ندارد، میتواند خودش را در میان انبوهی بازیگر درخشان، ثابت کند. سکانس ورود به قصه (میهمانی تولد و حضور بابک کریمی) از بهترین فصلهای بازی این بازیگر است. پدرام شریفی، افسانه چهرهآزاد در نقشی کوتاه و مهران احمدی را هم نمیتوان فراموش کرد. بخش مهمی از جذابیت «میخواهم زنده بمانم» به این تیم بازیگری وابسته است.
روزنامه نگار
یک سال گذشته در تعطیلی سینماها و نبود سریالهای جذاب در تلویزیون، بازار شبکه نمایش خانگی داغ بود و چند سریال قابل توجه توزیع شد. بازیها در این سریالها، از امتیازهای مهم هستند، شاید به این دلیل که در فضای باز این تولیدات، نقشها جذابتر و پیچیدهترند و بازیگر جای کار بیشتری دارد تا قدرت بازیگریاش را عیان کند. در تلویزیون، فیلمنامهها ضعیف و تکراری هستند، بازیگران بزرگ و باسابقه در این نقشهای کوچک و کلیشهای جایی برای خودنمایی ندارند، نقشهای خاص و قصههای متفاوت در شبکه نمایش خانگی روایت میشوند و تیمهای جذاب بازیگری معمولاً آنجا شکل میگیرند. پس طبیعی است که بازیها در این سریالها بیشتر و بهتر دیده شوند. صابر ابر در «قورباغه» (هومن سیدی) یکی از بهترین بازیهایش را ثبت کرده، او بازیگر گزیدهکار با کارنامهای قابل توجه است، رامین در «قورباغه» بخشی از پرسونای ابر را دارد، اما سیدی از آن سیمای معصوم و چشمان غمگین در قالب یک هیولا استفاده میکند. بزهکاری خونسرد که با بیرحمی برای رسیدن به هدفش، بقیه را قربانی میکند. ستاره «قورباغه» صابر ابر است که زیر سایه نوید محمدزاده نمیماند و بیشتر از او، جلوهگری میکند. قصهای با مختصات «قورباغه» که موقعیتهای منحصر به فرد و شخصیتهایی ناآشنا دارد، بستری برای دیده شدن بازیگران فراهم میکند. بازیگران نقشهای فرعی و بازیگران کودک در این سریال فراتر از انتظار هستند. سحر دولتشاهی در نقش فرانک، خیرهکننده است. بویژه که همزمان با پخش «قورباغه»، «میخواهم زنده بمانم» (شهرام شاهحسینی) از راه میرسد و تفاوت دو شخصیت و دو جنس بازی را از او میبینیم. فرانک برونگرا و وراج و هما که مستقل و آرام است. بده بستانهای دولتشاهی و ابر در سکانسهای مشترک شان، به عاملی برای جذابتر شدن سریال تبدیل میشود. در «میخواهم زنده بمانم» تعداد بازیهای خوب پرشمار و انتخاب درست بازیگران از امتیازهای این سریال است. درخشش حامد بهداد در نقش امیر شایگان از همان سکانس ورود شخصیت به قصه آغاز میشود. بهداد، با یک بازی درونگرا و بدون تصنع، این شخصیت پیچیده و عجیب را قابل باور بازی کرده و به او بعد داده است. آزاده صمدی در نقشی خاص، اقتدار یک زن عاشق، یک زن ایرانی که بخشی از هویت خود را از سنت میگیرد، بازی کرده است. صمدی که در این سالها، نقشهای برون گرا با بازیهای غلو شده بسیار بازی کرده، (از جمله نقشش در نهنگ آبی) اینجا، متانت و اصالت را به نمایش گذاشته است. علی شادمان، بازیگر با استعدادی است که در «میخواهم زنده بمانم» به یاد میماند، آن هم میان آن همه بازیگر باتجربه و بازیهای کم نقص. زوج کاوه و شیوا (آناهیتا درگاهی) جذاب و تبلور رابطهای خاص و کمتر دیده شدهاند. بابک کریمی در این سریال، پس از همه نقشآفرینیهای خوبش، در قله ایستاده است. کریمی، به اندازه بازی میکند و چنان تسلطی روی نقش دارد که فراز و فرودهای همایون با بازی او هماندازه شده است. او بازیگری است که برای دیده شدن، نیاز به نقش پرتحرک یا دیالوگهای خاص ندارد، میتواند خودش را در میان انبوهی بازیگر درخشان، ثابت کند. سکانس ورود به قصه (میهمانی تولد و حضور بابک کریمی) از بهترین فصلهای بازی این بازیگر است. پدرام شریفی، افسانه چهرهآزاد در نقشی کوتاه و مهران احمدی را هم نمیتوان فراموش کرد. بخش مهمی از جذابیت «میخواهم زنده بمانم» به این تیم بازیگری وابسته است.
سهراب سپهری و نازنین نظامشهیدی در شماره چهاردهم وزن دنیا
سجاد گودرزی
شاعر
شماره چهاردهم ماهنامه «وزن دنیا» با تیتر «پرهای زمزمه» و با موضوع جمعخوانی و تحلیل ۱۰ شعر برگزیده سهراب سپهری و همچنین پروندهای در مورد زندگی و شعر نازنین نظامشهیدی منتشر شد. در این شماره وزن دنیا میتوانیم از شاعران استانهای تهران، خراسان رضوی، زنجان، قزوین، قم و گلستان شعر بخوانیم. علاوه بر شعر این استانها، دو بخش «آنسوی مرزها» و «کارنامه» که منعکسکننده شعر شاعران کارگاه شمس آقاجانی است. بخش «هوای تازه» در معرفی شاعران برگزیده هر شماره، نقد و بررسی کوتاهی داشته است بر اشعار سیدمحمدرضا طباطبایی شاعر اهل استان قم. در بخش «تعریف و تبصره» این شماره پروندهای درباره سهراب سپهری و کارنامه شعریاش منتشر شده و ۲۰ شاعر و منتقد، هر کدام ۱۰ شعر از مجموعه اشعار سهراب برگزیدهاند. از نویسندگان این پرونده میتوان به عنایت سمیعی، نصرتالله مسعودی، فؤاد نظیری، علیرضا طبایی، حمیدرضا شعیری، اکبر اکسیر، علیرضا بهنام، علیرضا نوری، روجا چمنکار، علیرضا آبیز، شوکا حسینی، سروش دباغ، علیرضا عباسی، لیلا صادقی، علی ثباتی، رضا رحمتیراد، احسان مهتدی، سیدحمید شریفنیا، حامد هاتف و شاهین شیرزادی اشاره کرد. همچنین در این بخش «وزن دنیا» گفتوگویی داشته با کامیار عابدی درباره کارنامه شعری سهراب سپهری. بخش «یاد بعضی نفرات» این شماره با تیتر «ملکه برفها» سیری در شعر و زندگی نازنین نظام شهیدی داشته است با نوشتههایی از حافظ موسوی، محمدباقر کلاهی اهری، نگار اسکندرفر، مریم حسین زاده، گلاله هنری، شهاب نادری مقدم، آناهیتا رضایی، رحمان سهندی و ....
در بخش «صندوق پستی» نیز یادداشتهایی میخوانیم از جواد مجابی و علیرضا بهرامی. شماره چهاردهم «وزن دنیا»، در ۲۲۴ صفحه و به قیمت ۶٠ هزار تومان در کتابفروشیها و کیوسکهای مطبوعاتی معتبر در دسترس مخاطبان شعر است و علاقهمندان میتوانند برای آگاهی از مراکز خرید مجله به آدرس اینستاگرام و تلگرام مجله با عنوان @vaznedonya مراجعه یا از سایت مجله www.vaznedonya.ir کسب آگاهی کنند. پوریا سوری صاحبامتیاز و مدیرمسئول و علی مسعودینیا سردبیر وزندنیا هستند.
شاعر
شماره چهاردهم ماهنامه «وزن دنیا» با تیتر «پرهای زمزمه» و با موضوع جمعخوانی و تحلیل ۱۰ شعر برگزیده سهراب سپهری و همچنین پروندهای در مورد زندگی و شعر نازنین نظامشهیدی منتشر شد. در این شماره وزن دنیا میتوانیم از شاعران استانهای تهران، خراسان رضوی، زنجان، قزوین، قم و گلستان شعر بخوانیم. علاوه بر شعر این استانها، دو بخش «آنسوی مرزها» و «کارنامه» که منعکسکننده شعر شاعران کارگاه شمس آقاجانی است. بخش «هوای تازه» در معرفی شاعران برگزیده هر شماره، نقد و بررسی کوتاهی داشته است بر اشعار سیدمحمدرضا طباطبایی شاعر اهل استان قم. در بخش «تعریف و تبصره» این شماره پروندهای درباره سهراب سپهری و کارنامه شعریاش منتشر شده و ۲۰ شاعر و منتقد، هر کدام ۱۰ شعر از مجموعه اشعار سهراب برگزیدهاند. از نویسندگان این پرونده میتوان به عنایت سمیعی، نصرتالله مسعودی، فؤاد نظیری، علیرضا طبایی، حمیدرضا شعیری، اکبر اکسیر، علیرضا بهنام، علیرضا نوری، روجا چمنکار، علیرضا آبیز، شوکا حسینی، سروش دباغ، علیرضا عباسی، لیلا صادقی، علی ثباتی، رضا رحمتیراد، احسان مهتدی، سیدحمید شریفنیا، حامد هاتف و شاهین شیرزادی اشاره کرد. همچنین در این بخش «وزن دنیا» گفتوگویی داشته با کامیار عابدی درباره کارنامه شعری سهراب سپهری. بخش «یاد بعضی نفرات» این شماره با تیتر «ملکه برفها» سیری در شعر و زندگی نازنین نظام شهیدی داشته است با نوشتههایی از حافظ موسوی، محمدباقر کلاهی اهری، نگار اسکندرفر، مریم حسین زاده، گلاله هنری، شهاب نادری مقدم، آناهیتا رضایی، رحمان سهندی و ....
در بخش «صندوق پستی» نیز یادداشتهایی میخوانیم از جواد مجابی و علیرضا بهرامی. شماره چهاردهم «وزن دنیا»، در ۲۲۴ صفحه و به قیمت ۶٠ هزار تومان در کتابفروشیها و کیوسکهای مطبوعاتی معتبر در دسترس مخاطبان شعر است و علاقهمندان میتوانند برای آگاهی از مراکز خرید مجله به آدرس اینستاگرام و تلگرام مجله با عنوان @vaznedonya مراجعه یا از سایت مجله www.vaznedonya.ir کسب آگاهی کنند. پوریا سوری صاحبامتیاز و مدیرمسئول و علی مسعودینیا سردبیر وزندنیا هستند.
عکس نوشت
پس از ۷ ماه سنگ مزار زندهیاد ناهید سالیانی، مجسمه ساز و پیکرتراش نصب شد. خبرهایی درباره بیتوجهی به مزار این هنرمند منتشر میشد اما واقعیت این بود که به شکل دلخواه از کار در نیامدن طرح سنگ مزار دلیل این تأخیر بود. وی سالیانی پیش از درگذشتش، این سنگ را برای مزار خود و پدر مرحومش طراحی کرده بود.
شهروند مجـــازی
یگانه خدامی
#ظریف
انتشار فایل صوتی مصاحبه محمدجواد ظریف واکنشهای زیادی همراه داشت و باعث شد هشتگ ظریف پرکاربردترین هشتگ کاربران ایرانی باشد. آنها به موضوعاتی که در این گفتوگو مطرح شده پرداختند و البته درباره مسائل دیگری مانند نحوه انتشار این فایل و کیفیت مصاحبه و ادبیات سعید لیلاز بهعنوان مصاحبه کننده هم نوشتند: «یک سؤال؛ صرفاً برای دونستن خودم: انتشار فایل کامل این مصاحبه جواد ظریف که مربوط به یک پروژه روزنامهنگاریه و قراره بعداً قسمتهاییش ادیت بشه و البته اجازه مصاحبهکننده و مصاحبه شونده رو هم نداره چقدر اخلاقیه؟»، «آقا مگه این ایران اینترنشنال شبکه معاند و رسانه ضاله نبود؟ چی شده که پیگیر نمیشید ببینید با چه اشخاصی در ارتباط بوده و هست که این فایل صوتی ظریف بهشون رسیده و خیلی هدف دار با تبلیغات و بوق و کرنا پخشش کردند؟»، «وای این سعید لیلاز چقدر مزاحم و غیر حرفهایه توی این مصاحبه. بیجاترین شوخیها و قیچی کردن حرف ظریف در حساسترین لحظات دیالوگها.»، «حالا اصل موضوع به کنار. سعید لیلاز نمیدونسته مزههای بیخود پروندن وسط این تاریخنگاری مهم چقدر اشتباه بوده؟»، «یه جوری درباره لیلاز حرف میزنید انگار رفته بوده «مصاحبه» کنه. خیر. شوخیهای به کنار البته.»، «کاری به انتشار فایل صحبتهای ظریف ندارم اما وقتی اسم تاریخ شفاهی روش گذاشتید مجری و گفتوگو کننده بهتری پیدا نکردید؟ آخه گفتوگوی خودمونی نبوده که پر از شوخی و تیکههای بیربط مصاحبه کننده حرفهای ظریف رو قطع کرده؛ بدسلیقگی تون همه جا وجود داره»، «تا چند ساعت دیگه همه شبکههای تلویزیونی صوت تقطیع شده را پخش میکنند. اما صداوسیما در خوابه که قدرت شبکههای اجتماعی نقشهها را نقش برآب کرده. مردم ایران هیچ چیز جز رفع تحریمها نمیخوان»، «آقای ظریف فراموش نکنید اگر دوباره امریکا حاضر شد بیاد پای میز مذاکره وین و به قول خودتون برگشت به برجام، بهخاطر همون به قول خودتون حاکمیت میدان بود اگر ایران تعهداتشو کنار نمیگذاشت، غنیسازی را به۶۰ درصد نمیرسوند امریکا سر میز به اصطلاح دیپلماسی نمینشست»، «باید مسئولان و نهادهای مربوطه (وزارت خارجه، وزارت اطلاعات، نهاد ریاست جمهوری) به این سؤال جدی پاسخ دهند: چگونه این صوت از دفتر رئیسجمهوری به دست رسانههای خارجی رسیده؟» کی گفته مصاحبهکننده باید بیشتر از مصاحبهشونده حرف بزنه؟! چرا نمیذاری مصاحبهشوند صحبت کنه مرد؟! این شوخیهای بیمایه رو از کجا آوردی؟!» ، «من نمیدونم اگه این فایل محرمانه و سرّی بوده، قاعدتاً مصاحبهکننداش نباید سعید لیلاز باشه.»، «پایان بازی» از صداوسیما و فایل صوتی ظریف در یک جلسه محرمانه در نهاد ریاست جمهوری از ایران اینترنشنال سر در میآورد، درست زمانی که در آستانه توافق قرار گرفته. این اتحاد شوم با سعودی اینترنشنال برای بهم زدن این توافق و هراس از کاندیداتوری ظریف از حافظه تاریخ پاک نخواهد شد!»
ثبتنام برای واکسن
در چند روز گذشته خبرهای مختلفی درباره ثبتنام از افراد بالای ۶۰ سال و افراد دارای بیماری زمینهای برای زدن واکسن منتشر میشد. خیلیها از شلوغی این مراکز مینوشتند و انتقاد میکردند که در این شرایط افرادی که در معرض خطر هستند نباید در این تجمعها حاضر شوند. وزارت بهداشت خبرها را تکذیب کرد و از سایت ثبتنام برای واکسن خبر داد که فردا کارش را آغاز میکند اما کاربران زیادی از اینکه اقوام و نزدیکانشان در خانههای بهداشت ثبتنام کردهاند مینوشتند: «این سامانه سیب سلامت و ثبتنام واکسن واسه فیشینگ و تخلیه حساب طراحی شده دوستان مراقب باشید»، «دیروز رفته بودم داروخانه، یه خانمی اومده بود و به متصدی داروخانه میگفت خبر خوندم که تو داروخانهها واکسن کرونای ۲۵۰ هزارتومانی ثبتنام میکنن و برای پدر و مادرم میخوام. هر چی متصدی داروخانه میگفت همچین خبری نیست و چیزی اعلام نکردن، فکر میکرد دارن میپیچوننش و تکرار میکرد خودم خبرش رو خوندم. دیدم داره دعوا میشه، نشستم آروم واسش توضیح دادن که ثبتنام نمیکنن جایی و گفتن اونا که تو خانه بهداشت پرونده داشتن اگر شرایط داشته باشن تو اولویتن و اگر سایتی چیزی دیدی نری توش ثبتنام کنی شاید فیشینگ باشه. نشانی خانه بهداشت هم واسش گوگل کردم و قانع شد و رفت اما راستش از دیروز از دو چیز غمگینم. سواد رسانهای پایین جامعه که این جور مستعد پذیرش شایعاتشون میکنه و اضرار گوناگون داره و دوم میزان استیصالی که اون دختر برای حفظ جان والدینش که ریسک فاکتور بالا هم داشتن در این شرایط ناامیدکننده بود.»، «از همین الان به افراد مسنتر یا ناآگاه اطلاع بدین که در صورت دریافت پیامکهای احتمالی بهنام سامانه رسمی واکسیناسیون بدون مشورت با افراد آگاهتر، روی لینکهای مشکوک کلیک نکنن و پرداخت اینترنتی نداشته باشن. این خبرها همیشه محرک کلاهبرداران و سوءاستفادهگران برای تغییر شیوه میشه»، «بابا رو بردیم برای ثبتنام واکسن بیمارهای زمینهای، برگشت به خانومه گفت میشه من واکسن نزنم به جاش به پسرم بزنید؟»، «گفتند بیاین واسه ثبتنام واکسن بالای ۶۵ سال خانه بهداشت محله بعد میری اونجا میگه باید وقت بگیری واسه فلان روز که بیای حضوری تشکیل پرونده بدی. یه مشت پیرزن و پیرمرد بدبخت هم تو صفن.» ، «وزارت بهداشت اعلام کرده ثبتنام برای واکسن کرونا انجام نمیشه و همش خیالپردازی فضای مجازی. اصلاً هم نمیدونستیم بالاخره صد سال بعد اصلاً قراره به این مردم واکسن بزنیم یه سامانه داشته باشیم»، «هر ثبتنام اینترنتی و کوفت و زهر ماری که رخ بده فرزندان غیور ایران سایت تقلبی و لینک تقلبی اونو زودتر راه میاندازند»، «پیام اومده واسه واکسن برید فلانجا ثبتنام کنید. واسه واکسن کرونا همگی بریم حضوری ثبتنام کنیم؟ هنوز اینترنت اختراع نشده؟»، «یکی از دوستان امروز از صبح توی صف بوده و ظهر تونسته پدر و مادرش رو برای واکسن کرونا و پرونده الکترونیک سلامت ثبتنام کنه. ایشااااااااالله سامانه جامع واکسیناسیون بهزودی راه میفته.»شهریور رفتیم برای واکسن آنفلوانزا هم توی خانه بهداشت ثبتنام کردیم. گفتن به محض اینکه رسید دستمون بهتون زنگ میزنیم.خب البته هنوزم منتظریم زنگ بزنن. شاید امسال شاید سالهای بعدی»، «همچنان شمال شون رومیرن، کمپ شون رو میرن، مهمونی شون رو میرن و در نهایت شنبه صبح با استوری معرفی مراکز ثبتنام واکسن با هشتگ در خانه بمانیم وقاحتشون رو کامل میکنن»، «از اقوام درجه یک من امروز ده نفر در مراکز بهداشت ثبتنام واکسن کردن و الان میگن این قضیه کذبه.»
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سخن روز
-
نسیم ادبی: قرار نیست اجرای آنلاین جایگزین اجرای صحنهای شود
-
ماه مبارک رمضان
-
ای یاور آنهایی که یاوری ندارند!
-
تاریخ مختصر منابع اولیه حدیثی
-
آگاهی مهمتر از نان شب
-
این بازیگران دوست داشتنی
-
سهراب سپهری و نازنین نظامشهیدی در شماره چهاردهم وزن دنیا
-
عکس نوشت
-
شهروند مجـــازی
اخبارایران آنلاین